tisdag, april 21, 2009

Saker som förbryllar

Jag har under stor del av mitt liv, inte lidit av men ändå, haft navelludd. Detta är någonting som är en del av min vardag och alltså inget jag upplever som jobbigt eller störande.
Det som dock förbryllar mig är färgen på navelluddet, idag har jag till exempel haft en röd t-shirt på mig, ändå hittar jag blå-svart navelludd i naveln!? Jag hade gröna kläder på mig under 15 månader i lumpen och hittade ändå det numera klassiskt blå-svarta navelluddet i maggroppen. Det spelar alltså ingen som helst roll vad jag har för kläder på mig, det är ändå samma färg på luddet.
Vad beror detta på?

5 kommentarer:

Christer sa...

När solljusets strålar reflekteras mot din mage så uppstår en kemisk reaktion med luddet. När du inte tittar på det, alltså exponerar det för solljuset så är det samma färg som som t-shirten du har på dig. Men när du tittar på det så ser du istället en annan färg, om du är snabbare än ljuset och tittar så hinner du se originalfärgen innan den exponeras för ljuset men då är det mörkt så du ser ingenting iallafall. Så det spelar ingen roll hur du bär dig åt, det kommer alltid vara samma färg, även om du tränar upp din snabbhet till max.
Mcvh Christer

Brendmo sa...

Hmm...

Anonym sa...

Mcvh christer

Anonym sa...

Hmm...jag har oxå funderat på detta...men min sambos navelludd är ljusblått-mörkblått jämt...hmm. Är det genetiskt bestämt vilken färg man får. Själv har detta bidragit till en besatthet att ovavsett vilken situtation alltid pilla bort detta...efter en tid var där inget navelludd där...jag förstod att min sambo själv ville ha nöjet att pilla bort navelluddet och därmed gjorde det på egen hand. Snacka om näsbränna. Synd att man inte kan installera en webcamera så att man får se när det händer....skulle kunna snabbspola...en spionkamera kanske är bättre... Åh du väcker så många ljuplodade tankar...

Brendmo sa...

Att filma själva navelluddets uppkomst är ju drömmen