söndag, maj 10, 2009

Att träffa en levande legend

Jag, Tobbe-Tårta (numera Tobbelicious) och hans bror var på ett seminarium i kulturhuset i Fredags. Det kan ju låta trist med seminarium men det handlade om Roger Moores liv, det som var ännu bättre var att det var Roger Moore själv som berättade.
Sir Roger Moore steg in på scen till tonerna av The Persuaders Theme (Snobbar som jobbar på svenska), bockade för stående ovationer och satte sig sen ner och blev lite slött intervjuad av en skinntorr herre som envisades med att uttala The Persuaders fel.
Roger Moore är numera 82 år gammal men har inte förlorat någonting av sin brittiskt snobbiga coolness, han berättade att han kallade Britt Ekland för Burt, om hur mycket gräs Tony Curtis rökte och att dvärgen i Bondfilmen The man with the golden gun låg med 45 Thailändska horor under inspelningen.
Efteråt var det boksignering. Helt plötsligt förvandlades alla nyss så beskedliga besökare till kåtretarderade Roger Moore-groupies, tanter i 70-årsåldern knuffades med kvasiintellektuella Bondbuffs för att komma fram först till Roger. När jag kom fram och fick min bok signerad så hade jag planerat att säga något James Bond-fyndig, det blev:
-Thank you Sir.
Sen sträckte jag fram handen, Roger Moore log lite tafatt eftersom ingen annan hade skakat hand med honom, tog min hand och sa:
- Thank you.
Roger Moore har ett rejält jävla handslag.

Inga kommentarer: