torsdag, juni 04, 2009

På ICA Sabis, Gullmarsplan

Legofrisyren och jag går förbi en skånsk tant som står och delar ut smakprover inne på i affären, just idag är det små bitar grillad entrecôte som det bjuds på, Legofrisyren frågar mig:
L - Ska du ha entrecôte?
J - Näe.
L - Jag ska ha entreôte, vad är entrecôte?
ST (på bred skånska) - Du skojar, du vet väl vad entrecôte är?!
L - Nej alltså, jag har varit vegetarian så jag vet inte
ST - Det är som fläskkarré men inte gris.
L - Mmm vad gott, det är jättegott med entrecôte!
ST - Ja, visst är det
J - Är entrecôte så jävla bra alltså?
L - Det är som om en bit av himmelen har ramlat ner
ST - Nåja, det är ko i alla fall.

"Entrecôte, nötkött som sitter på ryggen mellan högrev och biff, dvs ovanför de sex bakre revbenen. Ordet kommer från franskan entre côte, "mellan revbenen". En något fetare styckningsdetalj som används till rostbiff eller tillagad som biff. Internationellt används ordet för en ospecifierad tjock skiva nötkött. Ordet entrecôte uttalas med hörbart "t"."

Inga kommentarer: