onsdag, september 16, 2009

Bidé genomfört

Japp, nu har jag använt bidén. Jag kan väl säga att det kändes en smula uppfuckat att göra bidé. Det kändes liksom lite pinsamt även om jag var själv, för det bör man nog vara när man genomför bidé. Men rent blev det, inget snack om saken.
Jag kan erkänna att jag inte riktigt var säker på vilket område som skulle rengöras men jag hittade det här på Wikipedia:
Bidé, franska bidet, är en anläggning för personlig hygien, där en vertikal vattenstråle rengör genitalierna och området kring dem. Bidén används efter toalettbesök och detta medför att förbrukningen av toalettpapper kan sjunka, vilket kan anses vara mindre miljöskadligt.
Bidén kom på 1700-talet och man trodde att den skulle förebygga allvarliga underlivssjukdomar och andra besvär, eftersom man tyckte att underlivet var särskilt utsatt för bakterier och smuts. Särskilt vanlig var bidén på finare
bordeller där kvinnorna snabbt kunde rengöra underlivet före mottagandet av nästa kund. Under mitten av 1700-talet blev det allt vanligare med bidéer i svenska hem, men det var det förnäma och rika folket som hade dessa, och då i sina sängkammare. Dagens moderna bidéer är gjorda helt i porslin och har en blandare för tempererat vatten på porslinet eller på väggen.
Bidén hade ett litet uppsving under 1970-talet men har sedan dess tappat i popularitet och synes mycket sällan i nyproducerade hus eller lägenheter.
Det finns även bidéer där strålen går horisontellt och dessa används lämpligast genom att man utför tvättandet stående på alla fyra.


Känns ju glasklart, jag använde mig dock inte av "på alla fyra"-metoden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Något mer intressant i Dominikanska republiken för att rapportera? =]

Brendmo sa...

Nej, det är det mest intressanta hittills.

Anonym sa...

Lögnare! Den sista bilden är mycket mer intressant!

Brendmo sa...

Vanlig vardag är inget att hetsa upp sig över