lördag, november 14, 2009

Afterwork på ett södersunkhak

Jag, Legofrisyren och Karin sitter och gnaskar gratis tacobufé och så att säga minding our own business när en herre i 50-årsåldern, låt oss kalla honom för Slatko, som sitter med ryggen mot oss vänder sig om och frågar med lite brytning:
- Vad pratar ni för språk? det låter så konstigt. Var är ni ifrån?
- Eh, Sverige, vi pratar svenska...
- Näe, det låter som finska.
- Nej det är svenska vi pratar, det är jag ganska säker på.
- Men säg nu, var är ni ifrån?
- Alltså vi är från Sverige, vi pratar svenska.
Slatko vänder sig misstroget om och fortsätter skåla med sina vänner. Efter en kort stund och några bärs senare så vänder han sig om igen och säger:
- Harry Persson?
- Förlåt?
- Vet du vem Harry Persson är?
- Nej, inte en aning.
- Jo, han var ju störst!
- Störst i?
- Men, det vet du!
- Nej jag vet inte
(här dreglar Slatko plötsligt och torkar sig på hakan)
- Harry Persson?!
- Eh näe, jag vet inte.
- Världens bästa boxare, Harry Persson!! den bästa och tyngsta boxare Sverige har haft.
- Är inte Ingo den bästa svenska boxare vi har haft?
- Äh, Ingo. Harry Persson var tyngst!
- Menar du viktmässigt nu eller?
- Humf, det ska, vadå, Harry Persson.
- Ok...
Här hoppas jag på att vår fantastiskt givande diskussion är över, men:
- Jussi Björling då?
- Ja vad är det med honom?
- Vet du vem han var?
- Ja, han var sångare.
- Precis, han hade det där du vet, han stod så här (Slatko rätar på ryggen i fåtöljen)
- Jaha.
- Men han vet du väl vem det är?
- Ja, jag sa ju det.
- Han stod så här (visar igen)
- Ok.
- Som Harry Persson.

3 kommentarer:

Karin sa...

Från och med nu ska det där hända oss varje fredag. Känns som det är rätt goda odds.

Brendmo sa...

Fast då kan du ju inte åka till LA och hålla på!

Ibohm sa...

Spar detta till vårt långfilmsmanus!!!